Slaveni parfimēri, vai izcilie deguni.

Mēs varam būt pazīstami ar daudziem parfīmiem, tie var būt lielā daudzumā uz mūsu tualetes galdiņa, izprast savas parfimērijas nošu preferences (kādam patīk citrusi vai gardēnija, bet kādam pačūlija). Mums var būt savas vēlmes attiecībā uz parfimērijas brendiem. Taču, neskatoties uz šo visu, mēs varam neko nezināt par mūsu mīļāko aromātu īstajiem radītājiem. Šie varenie parfimēri – radītāji, priekš mums paliek cēlo zīmolu ēnā. Taču tie, kā tos sauc „varenie deguni”, reizēm, viena šedevra radīšanai patērē gadus, nerunājot nemaz par kapitāla ieguldījumiem. Lūk, tikai daži no tiem:
Sāksim ar pagātni:
Francois Coty.
Daži no radītajiem aromātiem: Chypre, L’Origan, Le Muguet, VAimant и VEmeraude
Saprast pašam Fransua Spoturno, ka viņš ir dzimis parfimērs, palīdzējis kāds atgadījums. Slavens farmaceits kavēja tikšanos un uzticēja viņam samaisīt dažus odekolonus aptiekas klientiem. Fransua viss izdevās, un šī nodarbe tā viņu aizrāva, ka viņš nolēma mainīt uzvārdu, pamest savu iepriekšējo nodarbi un aizbraukt no Parīzes. Viņš pārcēlās uz “parfimērijas galvaspilsētu” – Grassu, uz apmācībām pie varenā meistara Antuāna Širisa.
1904. gadā, paņēmis mātes uzvārdu, Koti radīja savas pirmās smaržas La Rose Jacqueminot. Tomēr, veikalu īpašnieki, tajā skaitā, arī universālveikala Grands Magasins du Louvre vadītājs, negribēja tās pārdot. Tad parfimērs, vai nu nejauši, vai arī apzināti, izmeta no rokām smaržu flakonu.Izlietā aromāta saturs pievērsa universālveikala apmeklētāju uzmanību.Dažu dienu laikā, viņas nopirka 500 flakonus. 1917. gadā slavenais parfimērs radīja maģistrālās smaržas Chypre, Kipras sala deva nosaukumu ne tikai šim aromātam, bet arī veselai parfimērijas “grupai”. Kipras ozola sūnu smarža (mūsdienās aizliegta izejviela), apbūra Fransua Koti tik ļoti, ka tā kalpoja kā sākumpunkts “šipra” grupas smaržu radīšanai ar pačūlijas, sandalkoka koksnes notīm un, īpaši ozola sūnas smaržu, kā arī vīraka, bergamotes un ziedu toņiem. Smaržas kļuva klasiskas.
Vēl, Fransua bija pirmais, kas iedomājās smaržas pildīt speciāli tām izgatavotos flakonos. Viņam arī pieder blotteru ideja un kosmētikas produktu, ar vienādu smaržu, sērijas. Visas savas dzīves laikā, Fransua Koti radījis vairāk kā 130 aromātus, daži no kuriem – Chypre, L’Origan, Le Muguet, VAimant и VEmeraude iekļuva XX gadsimta vispopulārāko aromātu plejādē.

Ernest Beaux.
Laikam, tomēr pasaulē nav neviena cilvēka, kaut nedaudz pazīstama ar parfimērijas pasauli, kurš nezinātu Chanel No.5, pašu pārdotāko parfīmu jau daudzus gadus. Chanel No.5 joprojām ir klasikas un nevainojama stila etalons. Bet, savā sievišķībā neatkārtojamā Merilina Monro, dažas šo smaržu pilītes sauca par vienīgo apģērbu, kurā viņa dodas gulēt. Tajā pašā laikā, šī parfimērijas šedevra autora vārds zināms tikai šaurā speciālistu lokā. Maz kas zina, ka šīs smaržas Koko Šanelei radīja varenais krievu izcelsmes parfimērs Ernests Bo. Viņa “deguns” un satriecošās parfimēra dotības, neordinārais kompozīciju redzējums, tika doti tam no dzimšanas, jo dzimis viņš slavenā parfimēra Eduarda Bo ģimenē. Viņa tēvs strādāja grandiozākajā Krievijas kosmētiskajā firmā, pie Imperatoru Pils Alphonse Rallet & Co.piegādātāja, ko 1898. gadāiegādājās Grassas firma Chiris. 1902. gadā Ernests Bo sāk mācīties parfimēra profesiju firmas Rallet uzņēmumos. Pirmie panākumi rodas 1912.gadā, ar odekolona Bouquet de Napoleonradīšanu. Pēc gada tam seko dāmu odekolons Bouquet de Catherine. No 1919. gada jau Francijā, firmas Chiris uzņēmumā, izstrādā smaržu Rallet № 1 formulu. No Koko Šaneles prezentētās Rallet № 1 sērijas, viņa izvēlējās flakonu ar numuru 5. No šejienes arī nāk parfīma nosaukums, kompozīcijas pamatā Chypre ar tā sintētiskajiem komponentiem – aldehīdiem, kopumā piektajā numurā ir 80 sastāvdaļas. Vēlāk, Bo atcerējās: “Es radīju šīs smaržas 1921. gadā, kad atgriezos no kara. Daļu laika es pavadīju aiz Polārā loka, pusnakts saulgriežu laikā, kad ezeri un upes izstaro īpašu svaigumu. Es atcerējos šo smaržu, un vēlāk man izdevās radīt to, kaut arī pirmie aldehīdi nebija noturīgi”.
Pirmos 100 izmēģinājuma flakonus, visus līdz pēdējam, Koko Šanele izsūtīja kā Ziemassvētku dāvanu slavenībām un modes likumdevējiem. Tā sākās parfīma apdullinošie panākumi.

Jacques Guerlain.
Daži no radītajiem aromātiem: L’Heure Bleue, Mitsouko, Shalimar
Žaks Guerlains ir starp pašiem ražīgākajiem un ietekmīgākajiem divdesmitā gadsimta parfimēriem, kurš daudz eksperimentējis parfimērijas un kosmētikas lauciņā, vairāk kā astoņdesmit viņa aromātu ir saglabājušies. Viņš ir trešais un pats slavenākais no Guerlain dzimtas. 1864. gadā uz maiņu kompānijas dibinātājam Pjēram Fransua Paskālam Guerlainam (Pierre-Francois Pascal Guerlain) nāk viņa dēls Eme, kurš radījis smaržas Jicky. Pēc tam, ģimenes biznesu pārņēma brāļadēls Eme – Žaks Guerlains.Viens no spilgtākajiem aromātiem arī šodien, tika radīts austrumu iespaidā.Žaks pievieno aromātam nedaudz jaunmodīgo sastāvdaļu vanilīnu jeb Ethyl Vanilline molekulu – tā sanāca Shalimar.
Žaku Guerlainu iedvesmoja Indijas valdnieka Šah-Džahanaun viņa sievas Ardžumandas Banu mīlestības stāsts, vairāk pazīstamu ar nosaukumu – Mumtaz-Mahal vai Tadž-Mahal (pils Kronis). Pēc mīļotās nāves, Džahans piemiņā par viņu uzcēla slaveno pili Tadž-Mahal. Savu nosaukumu Shalimar ieguva par godu “mīlas dārziem”.Šo dārzu garu eiropiešiem iemiesoja Guerlains, kaut arī no sākuma parfīms ieguva lielu popularitāti Jaunajā Pasaulē. Aromāts izrādījās 1920.gadu dekadences stilā – juteklisks, seksuāls un, nepieklājīgi izaicinošs. Shalimar pilnībā atveras pusstundu pēc kontakta ar ādu. Neskatoties uz to, ka viņa darbs atnesa viņam atpazīstamību, bagātību un godu, Žaks Guerlains izvairījās no sabiedrības un nekad nesniedza intervijas, tāpēc par viņa radošo procesu un personīgo dzīvi, maz kas bija zināms.

Edmond Roudnitska.
Daži no radītajiem aromātiem: Christian Dior Dior Dior, Christian Dior Diorama,Christian Dior Diorella, Christian Dior Diorissimo, Christian Dior Eau Sauvage, Frederic Malle Le Parfum de Theres, Hermes Eau D`Hermes, Rochas Femme Rochas, RochasLa Rose, RochasMouche, Rochas Mousseline, Rochas Moustache.
Edmonds Rudnicka – leģendārais parfimērs, daudzu slavenu mūsdienu parfimēru skolotājs, pats mācījies pie Ernesta Bo un radījis aromātu šedevrus, kas zināmi mums vēl šodien, un kļuvuši par parfimērijas klasiku. Viņš bija ukraiņu imigrantu dēls, dzimis 1905. gadā Francijā, Nīcā. 1946. gadā, Edmonds Rudnicka nodibināja Art et Parfum, savu personīgo parfimērijas laboratoriju, bet mācīties parfimēriju viņš sāka vēl Grassā, 1926. gadā. 1927. gadā viņš pārcēlās uz Parīzi. Nākamais parfimērs mācījās ķīmiju Bertrand Dupont un Delaire iestādēs. Viņš nodzīvoja 90 gadus un atstāja par sevi, kā varena parfimēra piemiņu. Par viņa skolniekiem kļuva Žans-Klods Ellena, Mona Di Orio, Fransua Demaši, Olivers Kresps un daudzi citi, kuri uzskata viņu par savu skolotāju un parfimērijas radīšanas virsotni. Tieši viņš radīja uz viņiem ietekmi, iemācīja aromātos iemiesot spilgtus emocionālus pārdzīvojumus. „Jebkurš mūsdienu parfimērs var radīt saldu aromātu. Māka ir izveidot aromātu, kam piemīt dvēsele”. Šos, varenā parfimēra vārdus, atceras katrs no viņiem un, katru reizi, pēc tiem pārbauda savu radījumu – vai tas atbilst sacītajam. Diorissimo, Eau Sauvage vai viņa mīļais Diorella un, daudzi citi aromāti, kļuva ne tikai par pasaules parfimērijas šedevriem, bet arī par etaloniem. Kādreiz Kristians Diors nosprauda mērķi radīt aromātu, kas atdarinātu viņu pašu un kļūtu par viņa dvēseles atspulgu. Un tādu aromātu radīja Edmonds Rudnicka. Par tādu aromātu kļuva Diorissiomo, kā klasika, kā cilvēces ģēnija ideāls. Aromāta kompozīcija sastāv no maigās lilijas, gaisīgās maijpuķītes, greznajiem ceriņiem, jutekliskā ilang-ilanga, majestātiskās amarilles, rozmarīna pikantās smaržas. 70 gadu laikā Edmonds Rudnicka radījis tikai 17 parfīmus, bet tie visi kļuva par viņa talanta virsotni, jo, pirms nosaukt aromātu par radītu, viņš smagi strādāja, kaut gan, burtiski no daudzu aromātu pirmā mēģinājuma, Rudnicka iedomātais izrādījās jau pabeigts. Nepavisam tā neuzskatīja pats varenais parfimērs: „Man vēl vajag ļoti daudz pie tā strādāt”. Viņa radījumi ir interesanti un pārsteidzoši vēl arī ar to, ka tie ir pārsteidzoši vienkārši. To vienkāršība slēpjas tajā, ka aromātu kompozīcijās ietvertas, reizēm, tikai 5 sastāvdaļas. No 1949. gada Art et Parfum pārcēlās uz Kabrisu, nelielu pilsētiņu pie Grassas. Šeit Edmonds Rudnicka dzīvoja un strādāja līdz pat savai nāvei 1996. gadā. Savu bagāto pieredzi Edmonds Rudnicka dāsni dāvāja ne tikai saviem skolniekiem, bet arī pacentās aprakstīt grāmatās par aromātiem: «Le parfum», «Que sais-je?», «L’ésthetique en question» un «L’intimité du parfum».

Mūsdienu parfimēri:
Alberto Morillas.
Daži no radītajiem aromātiem (daudzi radīti kopā ar citiem parfimēriem): Amouge The Library Collection Opus VII, Armand Basi in Red, BLV Pour Homme, Bvlgari Man, Bvlgari Man Extreme. Bvlgari Omnia, Bvlgari Omnia Amethyste, Bvlgari Omnia Coral ,Иvlgari Omnia Crystalline, By Kilian Musk Oud, Calvin Klein One, Carolina Herrera 212, Carolina Herrera 212 Sexy, arolina Herrera 212 Sexy, Cartier Le Baiser du Dragon, Cartier Panthere de Cartier, Givenchy Blue Label Pour Homme, Givenchy Hot Couture, Givenchy Pour Homme, Lancome Miracle, Marc Jacobs Daisy, Nina Ricci Mademoiselle Ricci , Versace Bright Crystal, Yves Saint Laurent M7.
Alberto Morillas – viens no pazīstamākajiem un auglīgākajiem mūsdienu parfimēriem, kas strādā Šveices kompānijas Firmenich – parfimērijas namā, rada aromātus vadošajām pasaules markām un ir pasaules līderis parfimērijas kompozīciju iztrādāšanā un radīšanā. Tieši viņš, pēdējos gados, veidotādus parfimērijas mākslas pamatjēdzienus, kā sievišķība, vīrišķība un unisekss. “Pagātnē”, saka Maestro, “aromāts aiznesa cilvēkus uz citām pasaulēm.Tas modināja atmiņā greznību: aromāts, flakona forma vai viņa vārda rezonanse piedāvāja bēgšanu uz citu pasauli, citu valsti. Šodien jebkurš var brīvi ceļot, un greznības koncepts ir mainījies. Tagad, mēs visdrīzāk meklējam efektu, nekā sajūtas”.Maestro dzimis Seviļā, 1950.gadā, bagātā ģimenē. Visa viņa jaunība pagāja spāņu dabas karstajos apskāvienos.Pēc 2 gadu mācībām Izsmalcinātās Mākslas Skolā Ženēvā, 1970.gadā viņš uzsāka karjeru, kā jaunākais Firmenich parfimērs. 1975. gadā Alberto Morillas aizbrauca uz Ņujorku, lai iemācītos amerikāņu tirgus īpatnības. XX gadsimta 80.gadu sākumā viņš atgriežas Eiropā kā atzīts meistars. Pēc viņa paša vārdiem, šodien smaržu radīšanai nepieciešams viens, divu gadu darbs, līdz tūkstots izmēģinājumu un līdz 60 milj. Eiro investīcijas.“Mēs nedrīkstam kļūdīties, tā kā mērķis ir milzīgs” – saka Alberto Morillas. Viņu reizēm sauc par “spontānu”, riskantu un tādu, kas pretojas noteikumiem. Morillas izmanto daudz dārgu dabīgo izejvielu. Viņš var atkal un atkal mainīt, liekas veiksmīgu kompozīciju, meklējot pilnību.

Jean-Claude Ellena.
Daži no radītajiem aromātiem: Amouage Dia pour Femme, Bvlgari Eau Parfumee au The Vert, Cartier Declaration,Christian LacroixBazar, Hermes Bel Ami Vetiver, Hermes Elixir des Merveilles, Hermes Eau d`Orange Verte, Hermes Jour d’Hermes, Hermes Jour d`Hermes Absolu, Hermes Kelly Caleche, Hermes Le Jardin de Monsieur Li, Hermes Terre d’Hermes, Hermes Un Jardin Apres la Mousson, Hermes Un Jardin En Mediterranee, Hermes Un Jardin Sur Le Nil, Hermes Un Jardin Sur Le Toit, Hermes Voyage d`Hermes, всясерияHermessence, Sisley Eau de Campagne, The Different Company Bergamote, The Different Company Bois d`Iris, The Different Company Osmanthus, The Different Company Rose Poivree, Van Cleef & ArpelsFirst, Yves Saint LaurentIn Love Again.
Tieši Žans-Klods Ellena radīja jaunu koncepciju smaržu radīšanai un lietošanai sabiedrībā. Par akvareli sauc viņa stilu.Starp citu, parfimērs aizraujas ar akvareļu gleznām. Slavenās formulas “ jūsu smaržas ienāk istabā ātrāk par jums” vietā tika piedāvāts kas tieši pretējs. Aromāts, kā katra paša personīgā lieta, kā viņa personīgā aura, kas neizplatās uz visiem apkārt un neaizpilda visu telpu. Skanējuma zaglīgums, kontakta komforts, personīgo robežu cienīšana.Šajā sakarā parfimēru, bez nosacījumiem, ietekmēja Ķīnas un Japānas kultūra. Žans-Klods Ellena dzimis 1947.gadā, Francija Grassā – daudzu slavenu parfimēru šūpulī. Viņa tēvs taisīja smaržvielas šampūniem, gēliem utt.Jaunais Ellena ne visai mīlēja mācības un viņa tēvam nācās aizsūtīt viņu par mācekli uz rūpnīcu, kas ražoja ēteriskās eļļas.
Šī nodarbe puisi aizrāva arī 17 gados, tēva vadībā, viņš rada savas pirmās kompozīcijas.Pēc tam seko mācības Šveices parfimērijas skolā Gevaudan. 2000. gadā Ellena rada personīgo kompāniju “The Different Company” un parādās tādi šedevri kā Bois d`Iris, Osmanhtus, Rose Poivree, Bergamonte. Uz Hermes modes namu, Žans-Klods Ellena tika uzaicināts 2004.gadā. Ellena pilnībā izmainīja nama parfimērijas formu, padarīja to mērķtiecīgu un uzreiz atpazīstamu. 10 gadu laikā bija arī vareni komerciāli hiti – sērija Jardin (“Dārzi”) un pirmā ekskluzīvā līnija jaunās vēstures Hermessence luksusa namu jaunajā vesturē. Vispār, pēc atpazīstamības pakāpes Ellen ir nepieejams – tāpat kā pēc spīdošas, virtuozas vienkāršības pakāpes, kurā viņam nav līdzīgu. Viņa arsenālā ir 200 sastāvdaļu, Ellena, aromātu radīšanai, no tiem izmanto tikai 20.“Ko es sapratu: lai izteiktu daudz atšķirību, nemaz nevajag daudz dažādu sastāvdaļu. Bet agrāk, tā vietā, lai ar nedaudzu līdzekļu palīdzību izteiktu vairāk, es ņēmu tik daudz visa kā, lai izteiktu pavisam nedaudz. Tas atnāca ar vecumu, un es tā sāku attiekties pret visu. Es centos iet dziļāk un dziļāk. Un Āzija deva man atbildi uz jautājumu, kuru es pats sev uzdevu”.

Jacques Cavallier.
Daži no radītajiem aromātiem: Bvlgari Aqua Pour Homme Marin. Bvlgari Aqva Amara, Bvlgari Aqva Pour Homme, Bvlgari Pour Homme. BvlgariGaranat, Bvlgari Gyan, BvlgariMalakeos, BvlgariOnekh, BvlgariTygar, Calvin KleinTruth, CartierPasha, Christian Dior Midnight Poison, Emporio Armani Diamonds for Men, Giorgio Armani Acqua di Gio, Givenchy Hot Couture, Issey Miyake L’eau d’Issey, Issey Miyake L’Eau d’Issey Pour Homme, Jean Paul GaultierClassique, Jil Sander Sander for Men, Lancome Poeme, Nina Ricci Nina, Paco Rabanne Ultraviolet, Roberto Cavalli Serpentine, Stella McCartney Stella, Tom Ford Tuscan Leather, Yves Saint Laurent Cinema, Yves Saint Laurent Elle, Yves Saint Laurent M7, Yves Saint Laurent Opium Pour Homme.
Žaks Kavalje ir viens no pazīstamākajiem un pieprasītākajiem parfimēriem, kas ietilpst mūsdienu „slaveno degunu” pieciniekā. Īsts parfimērijas ģēnijs, viņam ir tik aizņemts grafiks, ka tādi vadošie pasaules brendi parfimērijas lauciņā, kā Giorgio Armani, Cartier, Carolina Herrera, Lancome, Kenzo, YSL, Issey Miyake, spiesti gaidīt savu kārtu, lai sadarbotos ar meistaru. Esot parfimērijas modes likumdevējs, Kavalje ilgu laiku sadarbojās ar slaveno kompāniju Firmenich, pašu slavenāko pasaules laboratoriju mūsdienās, kas rada aromātus un smaržas. Žaka Kavalje dzimšanas vieta – Grassa, parfimērijas biznesa galvaspilsēta. Viņa tēvam, ķīmiķim, bija tieša ietekme attiecībā uz parfimēriju, bet vectēvs bija slavens franču „deguns”. Pati skaidrākā bērnības atmiņa Kavalje bija, pēc viņa paša atzīšanās, Grassas jasmīnu lauki. Jau no desmit gadiem, viņš stundām sēdēja laboratorijās, kur strādāja parfimēri, vērojot viņu cītīgo darbu.Vēl esot Nīcas universitātes students, viņš sāk sadarboties ar slaveno parfimērijas kompāniju Charabot, kas specializējās uz elitāriem aromātiem un ēteriskajām eļļām, pēc tam viņš iestājas Nārdenā, un aizbrauc uz Holandi, kur strādā PFW tik ilgi, kamēr, 1990. gadā, iegūst uzaicinājumu no Firmenich. 2000. gadā viņš kļūst par šīs kompānijas vadošo meistaru. Visi Kavalje parfīmi – gan vīriešu, gan sieviešu – apvieno klātbūtni rozes kompozīcijā. Žakam bija tikai 28 gadi, kad 1992. gadā viņš izlaida L’Eau d’Issey priekš Issey Miyake. Slavenais japānis Issey Miyake nosauca šo smaržu par laimes aromātu. Tāpat Kavalje strādājis arī priekš Žana-Pola Gotje, radīdams Classique priekš Jean Paul Gaultier. Tas, nepārprotami, ir viens no pazīstamākajiem aromātiem, ļoti spēcīgs un ar savu raksturu. Viņa austrumu-ziedu kompozīcija sastādīta no apelsīna ziedu, mandarīna, anīsa, bumbiera un, Kavalje tik svarīgās, rozes notīm, savienojumā ar īrisa, ingvera, plūmes, orhidejas, ilang-ilang, ambras, muskusa un vaniļas aromātiem. 1995. gadā Kavalje izlaida aromātu Poeme priekš Lancome, par aromāta „seju” kļuva franču aktrise Žiljete Binoša. Strādājot Tomam Fordam, Kavalje radīja Tuscan Leather un Noir de Noir. Žaks Kavalje pazīstams kā parfimērs, kas spēj strādāt dažādos stilos un, vienlaikus, nemainīgi radīt aromātus, kas lemti panākumiem. Viens no viņa smaržu veiksmes iemesliem ir Žaka perfekcionisms, ko viņš priekš sevis pieprasa tik ļoti, ka ideālā jasmīna akorda radīšanai, viņam bija nepieciešami divdesmit pieci gadi. Pēc Maestro vārdiem, parfimēra profesijai nepieciešams, vispirms, spēja gūt gandarījumu no savas nodarbes un būt gatavam uz to, ka tā pieprasīs zināmu vientulības devu.

JacquesPolgе.
Daži no radītajiem aromātiem: Chanel Bois Noir, Chanel Allure, Chanel № 5, Chanel Beige, Chanel Chance, Chanel Coco Mademoiselle. Chanel Allure Homme Sport, Chanel Bleu de Chanel, Chanel No 19 Poudre, Chanel Coco Noir, Chanel Egoiste, Chanel Egoiste Platinum, sērija Les Exclusifs de Chanel, Emanuel Ungaro Diva.
Žakam Polžam, kurš 12 gados ar vecākiem pārcēlās uz parfimēru dzimteni Grassu, smarža – tā, iespējams, ir visa dzīve. Šejienes aromāti, ar kuriem piepildīts gaiss, liekas, neatstāj citus variantus profesijas izvēlē. Turklāt, pēc skolas beigšanas, Žaks devās mācīties angļu valodu un literatūru. Taču, kad parfimērijas kompānija piedāvāja viņam pamēģināt sevi kā Degunu Ņujorkā, viņš neatteicās. No 1978. gada viņš ir Chanel zīmola galvenais, oficiālais un štata deguns. Tā paša zīmola, kurš pagājušajā gadsimtā izlaida leģendāro Chanel № 5 un turpina izlaist šī aromāta dažādās versijas, ko Polžs ir noslīpējis līdz pašai pilnībai –tādas kā, piemēram, 2007. gadā Chanel № 5 Eau Premiere – tie paši nerolijs, roze, jasmīns, ilang-ilang, ambra, vetivērijs un sandalkoks, taču daudz mīkstākā, maigākā un neuzkrītošākā versijā. „Mans darbs – pastāvīga radīšana”, – viņš saka. Tikai gadu laikā, strādājot Chanel, Žaks Polžs radījis desmitiem dažādu aromātu, svēti cenšoties ievērot nama rokrakstu. Tiem visiem piemīt grandiozi panākumi un dažādos laikos tie iedarbojas uz pasaules iedzīvotājiem, kā narkotiskās vielas.Par to, kas ir Polžs –varens parfimērs vai talantīgs diplomāts (tomēr, nostrādāt tik daudz gadu vienā kompānijā), – parfimērijas maniaki var strīdēties stundām. Pats Polžs gandrīz nemaz neizmanto parfīmus. Izņēmumi tiek izdarīti retu reizi, priekš paša radītā Chanel Allure Homme Sport Cologne, svaigā muskusa aromāta, kuru viņš uzpūš nevis uz ādas, bet uz apģērba. „Turklāt – viņš saka – cilvēki bieži jautā, pēc kā es smaržoju”. Polžs smaržo pēc sava dzīves darba – pēc parfimērijas sastāvdaļām, ar kurām viņš strādā katru dienu. Papildus Chanel Nama jaunu aromātu radīšanai, uz Polža gulstas vēl viena atbildīga misija. Viņš ir nozīmēts par formulas Chanel №5, paša slavenākā aromāta pasaulē sargātāju. Darbā pie tā, parfimērs pavada ļoti daudz laika. Tas skan dīvaini: liekas, viss darbs jau sen ir izdarīts: formula izdomāta, tehnoloģija zināma. Taču šeit viss nav tik vienkārši. Chanel №5 ir jāpaliek nemainīgam, tieši tādam, kā to izdomāja Ernests Bo, pēc pašas Madmazelles pasūtījuma. Tam, Nams Grassā īrē ziedu laukus, kur aug sentifoli roze un jasmīns, neaizstājamas №5 sastāvdaļas. Ziedi – organiska izejviela, maiga un kaprīza substance. Tiem, tāpat kā vīnogām, var būt ne visai veiksmīgs gads: to aromātu ietekmē saulaino dienu un nokrišņu skaits, vējš vai pārlieku auksta ziema. Žaks Polžs cītīgi kontrolē visus ziedu materiālus un seko tam, lai №5 būtu tik pat tīkams, kā simts gadus atpakaļ. Ja ņemt vērā, ka vienā №5 – ir, apmēram 80 sastāvdaļu, tad darba viņam netrūkst.

Olivier Polge.
Daži no radītajiem aromātiem (daudzi sadarbībā ar citiem parfimēriem): Burberry The Beat. Burberry The Beat For Men, Christian Dior Pure Poison, Christian Dior Homme, Dolce & Gabbana The One for Men, Davidoff Hot Water, Giorgio Armani Armani Code for women, Viktor & Rolf Flowerbomb.
Olivje Polžs (Olivier Polge, Francija) –kompānijas IFF (International Flavors & Fragrances) vadošais parfimērs, labākais 2009. gada „deguns” pēc Prix International du Parfum versijas, daudzkārtēju atzītu parfimērijas šedevru autors. „Parfīms – tas ir cilvēku satikšanās, viņu kopdarba stāsts”, apgalvo parfimērs. Tieši, sadarbības rezultātā ar citiem „ceha” kolēģiem, dzima vairums viņa mūsdienu šedevru. Viens no tiem neapšaubāmi ir ziedu-koksnes-muskusa Christian Dior Homme – daudzu citu slavenu parfimēru skaudības iemesls. Olivje Polžs dzimis Francijas Grassā, pasaules parfimēru galvaspilsētā, Chanel nama slavenā parfimēra Žaka Polža ģimenē, Chanel Allure, Chanel Chance, Chanel Coco radītāja. Taču, ar parfimēriju, jaunais Olivje neaizrāvās uzreiz, kā viņš saka: „Ko es iemācījos no sava tēva? Visu! Izņemot, ja nu vienīgi, parfimēriju.” Olivje iestājās mākslas vēstures fakultātē un pat nedomāja par parfimērijas biznesu. Taču, reiz, nokļuvis International Flavours & Fragrances laboratorijā, viņš saprata, ka vēlas, apgūt meistarību radīt perfektas smaržas. Tam seko apmācības Charabot un ACM. Un 1998. gadā viņš sāka strādāt International Flavours & Fragrances.

Christopher Sheldrake
Daži no radītajiem aromātiem: Serge Lutens Arabie, Serge Lutens Chergui, Serge Lutens Daim Blond, Serge LutensDatura Noir, Serge LutensFumerie Turque, Serge LutensLa Fille de Berlin, Serge Lutens Serge Noire, Serge Lutens Bois de Violette, Shiseido Feminite du Bois, Serge Lutens A la Nuit, Serge Lutens Borneo 1834,Сhanel Sycomore , ChanelCoco Noir.
Parfimēra Kristofera Šeldreika vārds saistīts ar veiksmīgo Seržu Lutenu.Lieta tajā, ka anglis Kristofers Šeldreiks, pēc būtības, līdz 2005.gadam radīja visu aromātu formulas priekš Serge Lutens: un tos zvaniņus, kuri pārdodas tikai Palais Royal Parīzē, un tos, nevainojamos taisnstūrus, kuri veiksmīgi tiek pārdoti visa pasaulē. Lutens un Šeldreiks iepazinās sen – 1990. gadu sākumā, kad abi vēl strādāja priekš Shiseido. Lutens strādāja tur par kreatīvo direktoru, bet Šeldreiks radīja (kopā ar Pjēru Burdenu) austrumu-koksnes aromātu Feminite du Bois. Lutenam vienmēr bijusi oža uz talantiem, tāpēc, aizejot no Shiseido un nolemjot radīt savu personīgo brendu Serge Lutens, viņš, protams, līdzi pasauca arī Šeldreiku. Šāds tandēms bija ļoti veiksmīgs: Šeldreiks radīja, Lutens nodrošināja laicīgās sastāvdaļas un, viņa vārda brends uzņēma apgriezienus. Taču 2005.gadā Šeldreiks nolēma atgriezties Chanel, kur paguva pastrādāt jaunībā, un koncentrējās uz Les Exclusifs. Viņš strādā kopā ar Žaku Polžu, bet kaut kā paliek nedaudz viņa ēnā. Un Coromandel (joprojām viņa iecienītā pačūlija, starp citu)un Sycomore (ciedra-sandals-muskuss-vetivērijs un tas viss ar tabaku, sadarbībā ar Polžu) – šis veiksmīgais darbs jau pie Chanel.

Francis Kurkdjian.
Daži no radītajiem aromātiem (daudzi sadarbībā ar citiem parfimēriem): Burberry Mr. Burberry, Burberry My Burberry, Christian Dior Dior Homme Cologne, Elie Saab Le Parfum, Elie Saab Cuir Absolu, Elizabeth Arden Green Tea, Giorgio Armani Armani Mania, Jean Paul Gaultier Fragile, Jean Paul Gaultier Le Male, Lanvin Rumeur, Narciso Rodriguez For Her, Narciso Rodriguez For Him, L’Extase Nina Ricci и все ароматы Maison Francis Kurkdjian.
Fransisa Kurdžiana stāsts, viena no pazīstamākajiem mūsdienu parfimēriem, nemanot atgādina Pelnrušķītes stāstu. Bijušais dejotājs, pianists un drēbnieks, kādā neparastā veidā, Kurdžians tikai dažu gadu laikā pārvērtās par parfimēru, kā aromāti slaveniem brendiem atnesa miljoniem dolāru. Tā, piemēram, tieši Kurdžians priekš Gotje radīja slaveno Le Male ar pazīstamo flakonu vīriešu torsa izskatā, aplaimoja Armani nama pielūdzējas ar kulta aromātu Mania un uzdāvināja pasaulei Elizabeth Arden Green Tea „zaļo tēju”. Fransis Kurdžians dzimis 1969. gadā Saint-Marā, ģimenē, kas tāla no parfimērijas industrijas. Izmēģinot savus spēkus dažādos lauciņos, beigās nākamā parfimērijas zvaigzne attapās franču parfimērijas skolā ISIPCA (Institut Superieur International du Parfum, de la Cosmetique et de l`Aromatique Alimentaire) Versaļā. Bet 23 gados, 1995. gadā jaunais parfimērs ieguva prestižo prēmiju Prix Francois Coty un momentāli uzlidoja parfimērijas Olimpa augstienē. Kurdžiana parfimērijas radījumu skaitā – rinda slavenu aromātu, kas radīti skaistuma un modes industrijas lielākajiem pārstāvjiem, kā arī daži nestandarta projekti. Tā, piemēram, franču māksliniecei un fotogrāfei Sofijai Kallei parfimērs radīja… naudas aromātu. 2009. gadā parfimērs dibināja pats savu niša parfimērijas brendu – La Maison Francis Kurkdjian. Pie personīgā brenda aromātiem Kurdžians strādā vairāk kā skrupulozi: smaržu radīšanas process aizņem no 3 mēnešiem līdz gadam. Vēl nesen Kurdžians sevi dēvēja par klīstošo parfimēru – jo personīgā parfimērijas salona viņam vēl nebija, parfimēram regulāri nācās braukāt pa Eiropu, ar mobilo laboratoriju bagāžas vietā, uz tikšanos ar klientiem. Par savu elku Kurdžians sauc Alberto Morillas, vienu no grandiozākajiem mūsdienu parfimēriem – taču, spriežot pēc Fransisa parfimērijas radījumu pārdošanas apjomiem, arī viņš pats var pretendēt uz tik pat atzītu titulu.

Sophia Grojsman
Daži no radītajiem aromātiem: Yves Saint Laurent Parisienne, Yves Saint Laurent Yvresse, Yves Saint Laurent Paris, Elizabeth Taylor White Diamonds, Elizabeth Taylor Diamonds and Rubies, Bvlgari Pour Femme, Lancome Tresor, Frédéric Malle Outrageous!, Paloma Picasso, Tentations, Calvin Klein Eternity, Bvlgari Pour Femme, Estée Lauder White Linen.
Pati slavenākā „dāma deguns” pasaulē Sofija Groisman. Sofija dzima 1945. gadā Baltkrievijā, un vēl esot Padomju Savienībai, ģimene aizbrauca uz Jauno pasauli un, pēdējo pus gadsimtu, dzīvo Amerikā. Ja tas nebūtu noticis, varbūt pasaule nezinātu tādus aromātus kā Tresor Lancome, Paris Yves Saint Laurent un Eternity Calvin Klein. Elizabetei Teilorei Sofija Groisman radīja Diamonds and Rubies un White Diamonds. Sofijas ceļš parfimērijas pasaulē sākās IFF, kur viņa, atbraucot uz Ameriku, iekārtojās par laboranti. Kādu reizi viena no laboratorijas vadītājām aizmirsa pierakstīt formulu, Sofija pieteicās viņai palīdzēt un, acumirklī, visu līdz pēdējam atjaunoja. Pasauca slaveno dāmu Deguns, Džozefīni Katapanu, kas strādāja IFF, un jauno laboranti sāka piesaistīt aromātu sastādīšanai. Viss sākās no mīkstinātājiem un veļas kondicionieriem – aromātu formulas vajadzīgas ne tikai smaržu un odekolonu radīšanai. Groismanai ir lieliska īpatnība, kas ļauj atpazīt viņas rokrakstu pat neprofesionāļiem: viņa liek nobeiguma notīm skanēt uzreiz, negaidot, kamēr vējā izgaros virsējās notis, tāpēc viņas kompozīcijas dzirdamas uzreiz un gandrīz pilnībā. Vēl viena nianse: Sofija Groismana necieš nekādu uniseksu un līdz pēdējam brīdīm izvairījās sieviešu smaržām pievienot citrusu notis. „Būt par parfimēru nav vienkārši!” – viņa apgalvo. Un smaržu popularitātes noslēpums – tas ir formulas un parfimēra talanta tandēms. „Lūk, es – parasts ķīmiķis, pabeidzu ķīmijas tehnikumu Polijā, taču manas smaržas nevarētu rasties, ja es nepieslēgtu fantāziju. Labās smaržās ir ielikta dvēsele, navis tukšas formulas. Viss sākas ar koncepciju. Aromāts dalās 7 sastāvdaļās, kam apkārt es izdomāju galveno akordu, savdabīgu stāstu no atmiņām, aromātiem, iespaidiem. Starp citu, tieši smaržas sajūta cilvēkiem – pati attīstītākā, bet atmiņa uz aromātiem – pati ilgākā”.

Sophie Labbe.
Daži no radītajiem aromātiem (daudzi sadarbībā ar citiem parfimēriem): Bvlgari Jasmin Noir, Bvlgari Mon Jasmin Noir, Cacharel Promesse, Calvin Klein Beauty, Givenchy Organza Givenchy, Givenchy Very Irresistible, Hugo Boss Boss Woman, Lancome O d`Azur, Nina Ricci Premier Jour, Salvatore Ferragamo Signorina, Salvatore Ferragamo Signorina Misteriosa, Yves Saint Laurent Parisienne.
Sofija Labbe šodien – tas ir slavens un nozīmīgs vārds mūsdienu parfimērijas mākslā. Viņa viena no pirmajām ieguva visu parfimēru tik ļoti vēlamo un pieprasītobalvu, kā Prix Francois Coty. Viņu sauc par ne mazāk zināmas kompānijas International Flavours& Fragrances „zvaigzni”. Viņas kontā vairums radījumu, kas zināmi visai pasaulei. Savu darbu Sofija Labbe salīdzina ar rakstnieka darbu. Jo sākumā tiek izvēlēts galvenais varonis – kompozīcijas pamats, pēc kā maestro attīsta sižetu un pievieno jaunus varoņus – papildus toņus. Rezultātā sanāk īsts darbs. Rakstnieks parāda savas jūtas un domas caur stāstu, bet parfimērs – caur radītajiem aromātiem. Parfimēre izauga Francijas piejūras pilsētiņā, kur aromāti nospēlēja viņas dzīvē būtisku lomu. Šeit vējoja ozona, joda, koksnes un konjaka aromāti un, katrā gada laikā, tie nomainīja viens otru. Gaiss mainījās katru dienu, bet smaržas ienesa kaut ko neparastu un jaunu. Praktiski visas Sofijas smaržas pamatojas uz viņas atmiņām no bērnības un jaunības. Viņa ļoti mīlēja literatūru un filozofiju. Taču, pēc kāda laika, viņu ļoti aizrāva zinātne. Tik ļoti, ka pēc tam viņa ieguva grādu ķīmijā un bioloģijā. Par Sofijai zīmīgu kļuva tikšanās ar parfimēru sabiedrības prezidentu Žanu Karleo, viņa laboratorijā, izmēģinot vairumu aromātu, viņa pēkšņi saprata, ka tieši šeit nevis kādā citā reģionā, viņa varēs pa īstam parādīt visus savus talantus un atvērties kā māceklis un kā mākslinieks. Pēc ISIPCA skolas beigšanas, meitene dabūja laborantes vietu kompānijā Givaudan. Un, jau pēc diviem gadiem pēc darba gaitu uzsākšanas, Sofija izstrādāja savu pirmo aromātu brendam Escada.