Kopējos vilcienos, parfimērijas kompozīcija – tas ir gaistošu aromātisku vielu, vai eļļu apkopojums, kas izšķīdināts noteiktas koncentrācijas spirtā. Jo vairāk ir šīs vielas uz flakona tilpuma vienību – jo lielāka ir parfimērijas kompozīcijas koncentrācija. Kāpēc vielu maisījumu sauc par kompozīciju? Tāpēc, ka parfimērs, izgatavojot aromātu, izmanto ne tikai vienlaicīgu, bet arī secīgu dažādu aromātu skanējumu, to saderību un konsekvences uztveri, tādā veidā sastādot pat ne buķeti, bet veselu aromātu „simfoniju”.

No vienas puses, it kā viss ir saprotams: tualetes ūdens (EDT) mazāk noturīgs un atšķiras ar vieglu, gaisīgu smaržu, kas ātri izgaist, tā kā aromāta koncentrācija  šādā ūdenī ir minimāla.

Parfimērijas ūdenī (EDP) koncentrācija ir lielāka – smarža turas ilgāk, bet smaržu ekstrakts (Extrait) – tas ir kas noturīgs un pastāvīgs, tā ir spēcīgi koncentrēta viela.

Aromātisko vielu koncentrācija:

  • Odekolons (2-5%);
  • Tualetes ūdens (5-10%);
  • Parfimērijas ūdens (9-15%)

Smaržas vai ekstrakts (no 15 līdz 20%)

 

Tātad, izvēlēties aromātu priekš sevis vajadzētu no tā iedarbības ilguma skatu punkta, taču tik smalkā lietā viss nav tik vienkārši.

Komponenti, bet ne koncentrācija

Pirmkārt, izrādās, ka aromāta noturība atkarīga nevis no koncentrācijas, bet no aromātiskajām vielām, ko izmanto parfimērijā. Un, tam ir vairums pierādījumu.

Piemēram, Vol de Niut no franču parfimērijas nama Guerlain, ekstrakta variācijā, turas vidēji līdz 4 stundām. Taču pamēģiniet šīs pašas smaržas iegādāties daudz vieglākā variantā – tualetes ūdeni, veiciet dažus pūtienus – un sajutīsiet, ka aromāts noturēsies daudz ilgāk par 4 stundām.

Gadās, ka parasta odekolona (EDC) smarža dzīvo daudz ilgāk par tāda paša aromāta ekstraktu. Tātad, lieta nav koncentrātā?

Vienu un to pašu aromātu transformācija

Otrkārt, aromāta izvēli sarežģī parfimērijas namu ziņkārīgā politika. Ļoti bieži viena un tā paša aromāta šīs trīs sugas (ekstrakts, tualetes un parfimērijas ūdens) var būtiski atšķirties viens no otra pēc smaržas.

Īstenie smaržu cienītāji zina, ka klasiskie aromāti no Guerlain – tā ir neiepazīta greznība un izsmalcināta gaume, kas ir par kārtu augstāki nekā tas pats Guerlain, bet tualetes ūdens variācijā.

Iespējams, priekš jums būs atklājums arī tas fakts, ka daudzi parfimērijas nami regulāri eksperimentē un pievieno esošajām smaržām atšķirīgus sastāvus, lai atklātu jaunus aromātus. Rezultātā, pierodot pie konkrēta gada izlaiduma smaržām, jūs varat sajust, ka nākamajos izlaidumos tās ir būtiski mainījušās un, plašajā parfimērijas tirgū, tiek piedāvātas jau ar pavisam jaunu sastāvu. Tāpēc, daži parfimērijas ražotāji, izmainītajiem aromātiem, mēdz pielikt izlaiduma gadu.

Reizēm pircēji sūdzās, ka „uz draudzenes smaržas turās visu dienu, bet uz sevis, jau pēc pāris stundām neko nejūtu”. Aromāta noturība tāpat arī ir atkarīga no konkrētā cilvēka ādas īpatnībām. Nevienam vairs nav noslēpums, ka viens un tas pats aromāts uz dažādiem cilvēkiem var atvērties dažādi. Tas pats notiek arī ar noturību. Kādam āda labāk „notur” muskusa aromātus, uz kāda labāk „klājas” vaniļa, uz kāda  – koksnes notis. To var pārbaudīt tikai „caur pieredzes ceļu”, izmēģinot dažādus aromātus uz sevis. Ja jūs, tomēr, interesē objektīvs viedoklis par noturību kādām konkrētām smaržām, tad ņemiet vērā, ka pirmie izgaist svaigie aromāti, citrusu un ziedu aromāti izgast mazliet lēnāk, koksnes – vēl lēnāk un, visbeidzot, visīstākie ilgdzīvotāji – orientālie aromāti. Paildzināt aromāta iedarbību var, ja zina, kur to uzklāt. Zināms, ka visilgāk aromāts turas uz tīriem matiem. Tāpat var uzklāt parfīmu uz šalles, kabatslakatiņa, veļas, blūzes krādziņas, taču ņemiet vērā, ka daži aromāti uz apģērba skan pavisam savādāk, kā uz ādas.