Aromāti, pēc savām īpašībām, iedalās vairākās grupās:

Šipra. „Šipra” grupas pārstāvjiem ar zaļumiem, rūgtenām koksnes notīm, piemīt svaigs, tīrs aromāts, kas atgādina meža , sūnu, zāles, ziedu, priežu koku smaržu. Šīs saimes aromāti: salvija, lavanda, ozola sūnas, pačūlija un sveķi. Šī tipa smaržām piemīt bagātīgs un noturīgs aromāts, kas sevī apvieno jutekliskumu un svaigumu. Šipra akordu tāpat var papildināt arī dažas ziedu notis (maijpuķīte, roze vai jasmīns) vai augļu notis (persiks, eksotiskie augļi un citi). Šādu aromātu piemēri ir Memoir Woman (Amouage), Dioressence (Christian Dior), Comme des Garcons (Comme des Garcons), Erolfa (Creed), Coque d`Or (Guerlain), One Man Show (Jacques Bogart), Stars (Jimmy Choo), Avant-Garde (M.Micallef), Infusion d`Oeillet (Prada), Chyprissime (Thierry Mugler), Noir de Noir (Tom Ford), Tuxedo (YSL), šipra augļu Aventus (Creed), Si (Giorgio Armani), Gucci Rush (Gucci), Mitsouko (Guerlain), Chypre – Fruite (Montale), Chypre Rouge (Serge Lutens), Mon Paris (YSL), šipra ziedu La Panthere (Cartier), Interlude Woman (Amouage), Bottega Veneta (Bottega Veneta), Chance (Chanel), Miss Dior (Christian Dior), Knowing (EstéeLauder), Dahlia Noir (Givenchy), 24 Faubourg(Hermes), Daim Blond (Serge Lutens), Incanto Charms (Salvatore Ferragamo), Gucci by Gucci (Gucci), Cristalle (Chanel). Šosaromātusnovērtēsmierīgiun par sevipārliecināticilvēki.

Ziedu.Prakstiskivisāssieviešusmaržāsatspoguļojasziedutoņi, bet pēdējo modes tendenčupasaulē, ziedunotissākaparādītiesarīvīriešuparfimērijā. Zieduaromātibagātiarniansēm: no augļu, banānutoņailang-ilang, reibinošāsrozes, heliotrope mandeļupūderatoņa – līdzsvaigāstuberozeskampara, dzīvnieciskajainotij. No aprikozuaugļuosmantusa – līdzmagnolijascitrusu, sarežģītāskarameļu-zaļumulavandasniansēm.

Zieduaromātudaudzveidībauzmundrina ne tikai bites, bet arīcilvēkus.Zieduaromātiirvisbiežākāsparfimērijaskompozīcijusastāvdaļas, tie ienesromantisku, sievišķīguskanējumu, atsvaidzinaaustrumnieciskosveķu„smagumu”, kaut gan, aprakstīt tos ar vienu vārdu, ir patiešām grūti. Ziedi var skanēt dažādi un, tie sastopami sieviešu smaržās, odekolonos, austrumnieciskos, šipra, papardes aromātos, to nianšu diapazons ir bezgalīgi plašs. Ar atsevišķu apakšklasi var izdalīt aromātus ar balto ziedu smaržu (akācija, lilija, tuberoze, gardēnija, jasmīns utt.)

Par klasisku ziedu aromātu uzskata J`adore (Christian Dior). Pie ziedu, piemēram, skaitās: Allure (Chanel), Miracle (Lancome), In Red EDP (Armand Basi), Weekend for Women (Burberry), Eden (Cacharel), Amor Amor (Cacharel), 1881 pour femme (Cerruti), Eclat D`Arpege (Lanvin), Light Blue (Dolce and Gabbana), Addict Eau Fraiche (Christian Dior), Boss Woman (Hugo Boss), Incanto Dream (Salvatore Ferragamo), Diorissimo (Christian Dior), Love by Nina (Nina Ricci), Tresor (Lancome), Rose The One (Dolce and Gabbana), Flora by Gucci (Gucci), Fahrenheit (Christian Dior). Šādi aromāti domāti izsmalcinātām, radošām personībām.

Austrumnieciskie. Tie ir saldi, bieži pikanti aromāti, kas satur ambru, muskusu, vaniļu, garšvielas, eksotiskus ziedus utt. Šis ir, tā saucamo, vakara (ziemas) aromātu tips, tā kā austrumnieciskās smaržas skaitās īpaši spēcīgas un smagas. Īpaši izteikti austrumnieciskos aromātus plašā spektrā pārstāv arābu brends Ajmal. No L`Artisan Parfumeur: L`Eau d`Ambre, Mon Numero 10, Patchouli Patch. No Montale: Aoud Ambre, Aoud Greedy, Dewmusk, Ginger Musk. No Serge Lutens: Baptême du Feu, FumerieTurque, Serge Noire. Pie austrumnieciskāsgrupaspiederarīLalique Le ParfumLalique, Soird`Orient (Sisley).Organza (Givenchy), Opium (Y.S.L), Coco (Chanel), bet irarīvīriešu, piemēram – The One Gentleman(Dolce and Gabbana), A*Men Pure Coffe(Thierry Mugler), Baldessarini (Hugo Boss), Armani Mania Men (Giorgio Armani).

Pikantie.Garšvielasbiežiiriekļautasparfimērijaskompozīcijusastāvā, to aromātsbiežiirlīdzīgs to garšai.Daudzas no tāmjausenirieviestasmūsuikdienasuzturā – pipars, laurlapas, krustnagliņas, koriandrs, kanēlis.Citas, daudzretākas, tādaskāsafrāns, tamarinda, ingvers,pārliecinošiiekarovairākziemeļnieciskuiedzīvotājusirdis, dēļ to augšanasun ražošanasplatumagrādiem. Garšvielasvariedalītdivāslielāskategorijās– siltās (dedzinošas, tādaskā pimento, kanēlis) un vēsās (melnaispipars, ingvers, anīss), kuras, kautarī “apdedzina”, tačuatstājvēsu, atsvaidzinošupēcgaršu. Pikantosakordussevīietver, piemēram: Armani Eau de NuitOud (Giorgio Armani), Terre d`Hermes (Hermes), Un JardinApres la Mousson (Hermes), Boss Bottled (Hugo Boss), Boss Bottled Intense (Hugo Boss), Amber & Spices (Montale), 1 Million (PacoRabanne).

Saldie, gurmānu.Šīgardāgrupaparādījās 1990. – 2000. gados, iekšāaustrumnieciskajosaromātos un, pateicotiessavaipopularitātei un visiemjaunajiemparfimērugurmānusmalkumiem – iedalījāsatsevišķālielāaromātugrupā.

Par pirmoveiksmīgogurmānuaromātu, piedzīvojušuneskaitāmudaudzumupakaļdarinājumu, kļuvaAngel Thierry Mugler, kastikaizlaists 1992.gadā. Tajāiekļāvakarameli, vaniļu, šokolādiuncukurvati. Kopštābrīža, aromātudesertupiedāvājumspārpludinājatirgu.Sākumā tie attiecāstikaiuzsieviešuparfimēriju, tačupēdējosgados, artāduvīriešuaromātupopularitāti, kāOne Million, aktīviieviesāsarīvīriešusmaržās.

Gurmānunotisieneskompozīcijākomforta, fiziskāapmierinājuma, eiforijas, spēleselementu, dažreizdiezganatklātusajūtu, unar to, pilnībāsalīdzināmasaranimālistiskajāmnotīm, par cikapelē pie izteiktiemfiziskieminstinktiem, kaspieprasaapmierinājumu.Gurmānunotisatrodamastādosaromātos, kāBlack Opium (YSL), Casmir (Chopard).Hypnotic Poison (Christian Dior).Poison Girl (Christian Dior), Loverdose (Diesel), La Petite Robe Noir (Guerlain). L`Ambre des Merveilles (Hermes), Hypnose (Lancome), La NuitTresor (Lancome), Aoud Café (Mancera).Aoud Vanilla (Mancera). Chocolate Greedy (Montale), ChypreVanille (Montale), Prada Candy (Prada), Datura Noir (Serge Lutens), Un Bois Vanille (Serge Lutens).

Citrusu.Citrusunotisparfimērijāvisbiežāksauc par Hesperīdiem (Hesperides), nimfasvārdā no senāsGrieķumitoloģijas.Šeitietilpstaugļiuncitiaugi, piemēram, zaļumi, kassmaržokācitrusi (vībotnevaicitronzāle), no kuriemdaudzusparfimērijāizmantotikpatilgi, kādažusvērtīgussveķus. Salīdzinošijaunasparfimērijassastāvdaļasirpomelo, greipfrūts, juzuunhassaku. “Citrusu” aromātossajūtamasēteriskāseļļas, kasiegūtasizspiežottāduaugļumiziņas, kā citrons, bergamote, apelsīns, greipfrūtsutt. Citrusivisbiežāktiekiekļautikompozīcijuaugšējāsnotīs, ienesottajāssvaigumuunsulīgumu. To aromātsuzlabogarastāvokli, “paspilgtina” aromātu, padarot to vieglāku, gaisīgākuuntīrāku. Bergamote – obligātsklasiskoodekolonu elements, kastāpatarī, kopāarcitiemcitrusaugļiem, sastādaburvīgukompānijuziediem, augļiem, atšķaidot to saldumuun “biezumu”. Šādicitrusuaromātilieliskiderēsīpašiemgadījumiemvaivīkendiem, tāpēc, kaatšķirasarsavusvaigumuunvieglumu. Pie citrusuaromātuģimenesvarattiecināttādusaromātus, kā, piemēram: Acqua di Parma Colonia (Acqua di Parma), Virgin Island Water (Creed), Eau d`OrangeVerte (Hermes), O de Lancome (Lancome), Mexx Woman (Mexx), Neroli Portofino (Tom Ford). No Guerlain: Aqua Allegoria Lemon Fresca, Aqua AllegoriaNerolia Bianca, Aqua AllegoriaPamplelune. Citrusupapardes – Boucheron Pour Homme (Boucheron), CK One (Calvin Klein), Declaration Essence (Cartier), Eau de Cartier (Cartier).Cristalle Eau de Toilette (Chanel). Dior Homme Cologne (Christian Dior), Eau Sauvage (Christian Dior), Clinique Happy (Clinique). Royal Water (Creed), Light Blue pour Homme (Dolce&Gabbana), Green Tea (Elizabeth Arden), Green Tea Yuzu (Elizabeth Arden), Armani Code Sport (Giorgio Armani), Armani Eau Pour Homme (Giorgio Armani), Le Jardin de Monsieur Li (Hermes), Artisan (John Varvatos), Eclatd`Arpege Pour Homme (Lanvin), Luna Rossa (Prada), Sisley Eau de 3 (Sisley). Šotipuparastiizvēlasdzīvespriecīgicilvēki, kaspieradušiapkārtējiemdāvātprieku.

Zaļumu.Arnosaukumu “zaļumu”, mēssaprotamlapu un svaiginopļautaszāles ,kāarīdažudārzeņu, tādukāgurķis ,smaržu. Galbanumam, zālaugusveķiem, piemītļotispēcīgs, ass zaļumuaromātsun, tosbiežiizmantoparfimērijā, piemēramkompozīcijāVent Vert by Balmain. Vīģeslapuaromāts, koiegūstsintētiskāceļā, ienesmodernuzaļukoksnesaugļutoni. Citsraksturīgāaromātadalībnieks – tomātalapas, to mundrāsmaržapiepildakompozīcijuEau de Campagne (Sisley), Folavril (A.Goutal).Vijolīteslapas – ļotipopulāranotssieviešuunvīriešuaromātos, kuruvarnoteiktkāūdens, svaigu, ļotigaisīgu un, tomēr, intensīvu. Tāatgādinagurķaaromātu. Šīsgrupasaromātiietverrozmarīnu, lavandu, priedi, kadiķi, hiacintiungalbanumu. Pazīstamizaļumuaromāti – Chevrefeuille (Creed), Fahrenheit (Christian Dior), Hugo (Hugo Boss), Truth (Calvin Klein), Chanel № 19 (Chanel).

Papardes.PapardesnotisienācaparfimērijākopškumarīnaatklāšanasunaromātaFougère Royale Houbigant, koradīja Pols Parke (Paul Parquet) 1882. gadā. Sākotnēji, papardesnebijadomātaskāvīriešuaromāti, tačumūsdienuparfimērijāuztiem, parastiattiecinatiešitās. Pie papardesnotīmattiecināmaliela, dažādasizcelsmessastāvdaļuklase – ziedi (lavanda), krūmuaugļi (kadiķis), dažādigaršaugi – (salvija, artemīzija, rozmarīns). To kombinācijasavāstarpā un arcitiemkomponentiem, radanoslēpumainā, mitrā, zaļā, reizēmsaulainā, reizēmtumšāmežaefektu, tāpēctosarīsauc par papardēm, tulkojumā no frančuvalodas “paparde”. Diezgandīvainsterminsaromātugrupasnosaukumam, jopapardeinepiemītsmarža. Papardesgrupāietilpstgerānijas, ozolasūnu, lavandas, bergamotesaromāti.Piemēri: Sauvage (Dior), Silver Mountain Water (Creed), Boss Bottled Sport (Hugo Boss), Dolce&Gabbana Pour Homme (Dolce&Gabbana), Green Tea Lavender (Elizabeth Arden), Legend (Mont Blanc), Lavender Palm (Tom Ford), Versace Pour Homme (Versace).

Koksnes.Koksnesnotis – īstsdārgums, pamatā, tāstiekizmantotasnobeiguma, retākvidusnotīs. Reizēmtāsvarsastaptarīpašāsākumā, piemērampalisandruvaibambusu.

Koksnesnotisvarbūtļotidažādas – siltas, “gludas”, zemes, “neapstrādātas”, metāliskas, piena, pūkainasun pat saldas. Dažas no tām “nemanot” saturzieduun pat pašuvieglākocitrusukompozīcijunotis, citasietekmē visa aromātamelodijasraksturu, tādaskā, piemēram, pēdējālaikāguvušaispopularitātiuds (agaraskoks).

Daži koki var tikt pakļauti dažādām apstrādes tehnoloģijām, ar mērķi iegūt dabīgo eļļu – sandals, ciedra. Citu aromātus ražo tikai laboratorijā.

Vetivērijam un pačūlijai piemīt ļoti plašs toņu spektrs un, kaut arī pirmais ir zālauga lapas, bet otrs – zālauga sakne, tos abus ierakstījuši pie kokiem, pateicoties raksturīgajam aromātam, kas, neskatoties uz zaļajiem, pikantajiem, zemes toņiem, tomēr ir koksnes.

Sūnas ar to tumšo, zemes, zaļo meža smaržu arī ir loģiski attiecināt uz koksnes aromātu kategoriju. Ozola sūnas (to kopējais nosaukums) ir neaizstājamas šipros un daudzās papardēs. Šī grupa sastāv no sandalkoka, rožu krūma, ciedras aromātiem, kā arī satur jūras (okeānu, ozona) grupas koksnes aromātus: mirti, muskusu un zilo īrisu. Vetiver (Etro), Gentleman Only Givenchy, Vetiver Guerlain, Dark Aoud Montale, Chene Serge Lutens. Koksnes pikantie aromāti: 1 Million (Paco Rabanne), Del Mar Baldessarini (Baldessarini), Cacharel Pour Homme (Cacharel), Man (Calvin Klein), Chic For Men (Carolina Herrera), Allure Homme Sport (Chanel), The One For Men (Dolce&Gabbana), Armani Eau d`Aromes (Giorgio Armani). Givenchy Pour Homme (Givenchy), Givenchy Pour Homme Blue Label (Givenchy), Grey Vetiver (Tom Ford), Tobacco Oud (Tom Ford), Tom Ford For Men Extreme (Tom Ford), La Nuit de l`Homme (YSL). Ziedu koksnes-muskusa aromātu piemēri ar to juteklisko bāzi, ir Omnia Crystalline EDP (Bvlgari), Noa (Cacharel), 212 (Carolina Herrera), Coco Noir (Chanel), Green TeaCherry Blossom (Elizabeth Arden), Armani Mania (Giorgio Armani), Gucci Premiere (Gucci), Tresor Midnight Rose (Lancome). Koksnes ziedu – muskusa: Fahrenheit (Dior), Dior Homme (Dior), Voyage d`Hermes (Hermes), Bois de Violette (Serge Lutens). Konkrētais parfimērijas tips piestāvēs cilvēkiem, kas gatavi nest siltas, spilgtas jūtas un dāvāt mīlestību saviem tuvajiem.

Sintētiskie. Aldehīdu. Radīja un pirmo reizi izmantoja sintētisko komponentu – aldehīdu Ernests Bo, krievu un franču parfimērs, kas radījis slavenās aldehīdu smaržas Chanel No.5, kuras atnesa viņam popularitāti un atzinību. (Chanel No.5) formulā aldehīdus pavada rozes un jasmīna aromāti. Aldehīdu aromāts ir tīrs un svaigs, atgādina tīras veļas smaržu. Runā, ka slavenais radītājs, guva iedvesmu šī aromāta radīšanai vienā no savām vizītēm aiz polārā loka. Unikālā sasalušo ezeru un upju smarža apbūra viņu tik ļoti, ka viņš nolēma to atkārtot parfimērijā. Sasildoties uz ādas virsmas, šīs grupas aromāti kļūst daudz piesātinātāki un spilgtāki. Šie aromāti ir pilnībā sintezēti ķīmiskā ceļā.Tagad aldehīdi tiek izmantoti daudzās smaržās, tādās kā Chanel No.5, Dune (Christian Dior), Dia Por Femme (Amouage), Comme des Garcons 2 (Comme des Garcons), L`Eau Serge Lutens (Serge Lutens), Boss Bottled Sport (Hugo Boss), Knowing (Estée Lauder).

Svaigie.Aromāti, kas pieder pie šīs grupas, atgādina mums kalnu gaisu, viļņu šļakatas, dabas stihijas. Tie ietver sevī ūdens, ozona, arbūza, vīnogu, gurķa, lilijas vai sausserža notis. Turklāt, jūras notis visbiežāk tiek izmantotas kā akcents, lai atdzīvinātu ziedu, austrumnieciskos un koksnes aromātus. Piemēri: Cool Water (Davidoff), Aqua Di Gio (Giorgio Armani), …Oh! (Moschino), Essential (Lacoste), Blue Seduction (Antonio Banderas) u.c.

Augļu. Augļu notis, izņemot citrusus, kuri veido paši savu aromātu grupu, kļuva neparasti populāri pagājušā gadsimta beigās un to popularitāte joprojām uzņem apgiezienus. Dārzeņi netiek tik bieži izmantoti parfimērijā, taču sastopami, galvenokārt, eksperimenta veidā, piemēram, gurķa nots (svaigums) vai burkānu sēklas (kosmētisks pūdera aromāts). Augļu un dārzeņu notis, visbiežāk, nepadodas destilācijai dēļ tā, ka satur lielu daudzumu ūdens un nenozīmīgi – aromātiskas vielas. Tāpēc to aromātu rekonstruē ar sintētisko izejvielu palīdzību. To efekts parfimērijas kompozīcijā var būt ļoti dažāds – no svaiga, sulīga, salda līdz tumšam, biezam un noslēpumainam (piemēram, plūme, ķirši, mandele). Daudzi augļi parfimērijā sākti izmantot salīdzinoši nesen, jaunajā tūkstošgadē (eksotiskie augļi, ogas, āboli), bet daži, tādi kā persiks (pazīstamais Persicol), plūme sastāda klasisko aromātu pamatu, kas radīti 20. gadsimta pirmajā pusē. Šajos aromātos parasti apvienojas augļu smarža ar ziedu smaržu. Augļu aromātu radīšanai plaši tiek izmantoti tādi augļi kā ābols, aprikoze, ananāss, papaijs, persiks, plūme, arbūzs, melone, meža ogas, tādas kā kazenes utt.

Aromātu piemēri: Anthology L`Imperatrice 3 (Dolce&Gabbana), Amor Amor (Cacharel), Chypre – Fruite (Montale), Fantasy (Britney Spears), CH (Carolina Herrera), Si (Giorgio Armani), La Vie Est Belle (Lancome), Desire Me (Escada), Viva la Juicy (Juicy Couture), Nina (Nina Ricci), Bonbon (Viktor&Rolf) utt. Šīs grupas pārstāvji sieviešu parfimērijā ir ļoti lielā skaitā un, tieši starp tiem, atrodas daudzi mūsdienu mega-populāri aromāti.

Ambras, muskusa. Šobrīd eksistē liels daudzums ambras, muskusa aromātu un to apvienojumu, kas radīti sintētiskā ceļā. Daudziem augiem piemīt aromāts, līdzīgs to iedarbībā ar naturālā muskusa un pelēkās ambras aromātu. Starp tiem var nosaukt labdanumu, angeliku un ambrettas sēklas. Parasti muskusa un ambras notis sastopamas aromāta nobeigumā. Līdz sintētiskai sintēzei, tradicionāli par muskusa, kastoreuma, civetas, pelēkās ambras u.c. avotu kļūst dzīvnieki, daudzus no kuriem bez žēlastības nogalināja, un, par nožēlu, turpina nogalināt malumednieki – dēļ smaržīgā noslēpuma radīšanas (visbiežāk, apvienojumā ar dzimumorgānu īpašajiem dziedzeriem, kurus dzīvnieki izmanto, lai pievērstu pretējā dzimuma uzmanību). Tikai pelēko ambru var uzskatīt par materiālu, kas nav iegūts cietsirdīgā veidā, jo vaļi tos paši izlaiž okeānā. Pelēkā ambra ir ļoti dārga un kļūst vēl dārgāka, dēļ vaļu populācijas samazināšanās. Pēc savas izcelsmes, pelēkais dzintars ir taukveidīga viela, kas izveidojas no vaļa žults sekrēcijas zarnās. Kamēr tas ir svaigs, tam piemīt tumša krāsa, irdena konsistence un šķebinoša smaka. Pakāpeniski, jūras ūdens un gaisa iedarbībā, dzintars sāk palikt gaišāks, iegūstot toņus no sudrabaini pelēka līdz zeltaini dzeltenam, beigās kļūst gandrīz pilnīgi balts. Tā smarža arī izmainās, tagad tā ir patīkami izsmalcināta, salda un ļoti izteikta.

Ambras aromāti: Ubar (Amouage), Amber (Amouage), Cheap & Chic (Moschino), L`Homme Parfum Intense (YSL), Amber Star (Xerjoff), So Amber (Montale), Olympea (Paco Rabanne), Serpentine (Roberto Cavalli).

Parfimērijā, lietojot terminu „muskusa”, mēs ne vienmēr domājam konkrētus smaržu komponentus, tā mēs visdrīzāk apzīmējam kopējo iespaidu par aromātisko kompozīciju. Muskusa dabīgais aromāts ir ļoti sarežģīts, tam piemīt bagāta toņu daudzveidība un parasti tiek aprakstīts ar virkni pretrunīgu īpašību. Tā apraksts var variēt no salda, pūdera, līdz bagātīgam, ādas, pikantam un pat koksnes. Raksturīgākais muskusa atribūts tā ir animālistiska (dzīvnieciska) nianse, dzīva, vibrējoša un kontrastējoša, pēc savas būtības. Tipisks muskusa aromāts (ar dabīgajiem muskusiem) attīstās lēni, pārejot no it kā sarežģītām uztverei augšējām notīm pie „īstenā muskusa” jutekliskā un siltā aromāta. Muskusa aromāti: Narciso Rodriguez For Her (Narciso Rodriguez), White Musk (Montale). Par laimi, muskusu un citus animālistiskos aromātus cilvēki iemācījās iegūt laboratorijās.

Starp dzīvniekiem nesāpīgiem dzīvības funkciju iztikas produktu iegūšanas veidiem, var nosaukt vasku un medu.

Vairumu mūsdienu parfīmu nav iespējams iedalīt pie kādas vienas konkrētas aromātu grupas. Tāpēc ir daudz noteiktu definīciju pa grupām: austrumnieciskie gurmānu, austrumnieciskie koksnes, austrumnieciskie pikantie, austrumnieciskie papardes, austrumnieciskie ziedu, koksnes ūdens, koksnes pikantie, koksnes papardes, koksnes ziedu muskusa, koksnes šipra, ādas, papardes ziedu, papardes zaļumu, papardes pikantie, papardes augļu, ziedu aldehīdu, ziedu ūdens, ziedu koksnes-muskusa, ziedu zaļumu, ziedu augļu, ziedu augļu saldie, citrusu saldie, citrusu papardes, šipra augļu, šipra ziedu.